W nawiązaniu do nowej ustawy z dnia 16 czerwca 2023 roku, o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz. U. z dnia 24 sierpnia 2023, poz. 1692), ustawodawca wprowadza nowe zasady funkcjonowania systemu jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Na system ten składają się: autoryzacja, wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem, akredytacja oraz rejestry medyczne w rozumieniu art. 2 pkt 123 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia. Problematyka szkolenia obejmuje omówienie powyższych zagadnień – nie tylko w formie wykładowej, ale także ćwiczeniowej – w zakresie przygotowania wybranych dokumentów systemu zarządzania jakością dla wybranego podmiotu leczniczego/ podmiotu świadczącego usługi lecznicze.
Adresaci: Kadra zarządzająca, pracownicy administracyjni i personel medyczny podmiotów świadczących usługi lecznicze
Warunki ukończenia szkolenia (czyli zdobycia kompetencji/kwalifikacji):
Warunkiem ukończenia jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów, na którą składa się w 70% liczba punktów przyznanych za projekt i w 30% liczba punktów zdobytych w ramach testu.
Oceny końcowej zarówno testów jak i projektu będzie dokonywał przedstawiciel firmy certyfikującej podmioty lecznicze i prowadzący czynnie audity jakościowe.
Materiały dydaktyczne zostaną udostępnione na koncie uczestnika.
1.Podstawy prawne wewnętrznego systemu zarządzania podmiotem wykonującego działalność leczniczą
2.Wpływ otoczenia na funkcjonowanie podmiotu – elementy analiz strategicznych,
3.Ewolucja koncepcji systemu zarządzania jakością – istota i przesłanki wdrażania zintegrowanych systemów do podmiotów leczniczych
4.Zasady i podejście procesowe systemów zarządzania
5.Wymagania normy ISO 9001:2015 – wymagania normy, korzyści z wdrożenia, korzyści oraz koszty wdrożenia
6.Przygotowanie wybranych dokumentów wynikających z wytycznych normy ISO 9001:2015
7.Wymagania normy ISO 14001:2015 – wymagania normy, korzyści z wdrożenia, korzyści oraz koszty wdrożenia
8.Przygotowanie wybranych dokumentów wynikających z wytycznych normy ISO 14001:2015
9.Wymagania normy ISO 27001:2022 – wymagania normy, korzyści z wdrożenia, korzyści oraz koszty wdrożenia
10.Przygotowanie wybranych dokumentów wynikających z wytycznych normy ISO 27001:2022
11.Wytyczne dotyczące audytowania zintegrowanych systemów zarządzania jakością – przygotowanie programu, lista pytań audytowych, podnoszenie niezgodności, kompetencje i ocena auditorów, wybór jednostki certyfikującej
-Uczestnik zna i rozumie pojęcie jakości w opiece zdrowotnej.
-Uczestnik zna i rozumie wytyczne ustawodawcy w zakresie obszarów jakości w zakresach: klinicznym, konsumenckim i zarządczym.
-Uczestnik zna i rozumie system zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001:2015, ISO 14001: 2015, ISO 27001:2022 oraz zna wytyczne rozdziałów normy
-Uczestnik zna i rozumie zasady audytowania podmiotu leczniczego
-Uczestnik zna narzędzia diagnozowania sytuacji podmiotu leczniczego
-Uczestnik zna i rozumie zapisy ustawy i rozporządzeń odnoszących się do systemów zarządzania jakością
-Uczestnik zna i rozumie wymagania systemów zarządzania zgodnie z normami ISO 9001:2015, ISO 14001: 2015, ISO 27001:2022
-Uczestnik zna i charakteryzuje dokumenty dla systemów zarządzania zgodnie z normami ISO 9001:2015, ISO 14001: 2015, ISO 27001:2022, oceni cele systemu, zaplanuje procesy dla wybranego zakładu
-Uczestnik przygotowuje program auditu wewnętrznego zintegrowanego systemu zarządzania podmiotem
-Uczestnik przygotuje pytania audytowe dla wybranego podmiotu leczniczego
-Uczestnik dokona zaszeregowania pojawiających się problemów w zakładzie w kontekście klasyfikacji niezgodności
-Uczestnik przygotuje analizę ryzyka dla wybranego podmiotu