Ekspert ekoprojektowania
Termin realizacji szkolenia (od – do)
od 2025-11-14 do 2025-12-20
Opis szkolenia
Szkolenie skupia się na rozwijaniu wiedzy i umiejętności w zakresie eko-projektowania, zrównoważonego rozwoju oraz wdrażania zasad gospodarki o obiegu zamkniętym w przedsiębiorstwach. Jego główne obszary tematyczne obejmują integrację zasad zielonej transformacji w projektowaniu produktów, z uwzględnieniem norm (ISO 14006, ISO/TR 14062, ISO 14020), analizę śladu węglowego, oraz stosowanie analizy cyklu życia (LCA). Szkolenie ma kluczowe znaczenie w kontekście rosnącego nacisku na zrównoważone praktyki w biznesie i przemyśle. Wyposaża uczestników w umiejętności niezbędne do redukcji wpływu działalności organizacji na środowisko, wspierając przy tym konkurencyjność przedsiębiorstw na rynku. Wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju przyczynia się do obniżenia kosztów operacyjnych, poprawy zarządzania ryzykiem oraz budowania pozytywnego wizerunku firmy.
Adresaci szkolenia:
-
Inżynierowie i projektanci: osoby odpowiedzialne za opracowywanie produktów, które chcą wdrożyć zasady zrównoważonego rozwoju w swojej pracy.
-
Menedżerowie ds. środowiska i zrównoważonego rozwoju: specjaliści zajmujący się strategią środowiskową organizacji, zainteresowani zastosowaniem narzędzi takich jak LCA czy analiza śladu węglowego.
-
Przedsiębiorcy i liderzy biznesu: osoby zarządzające firmami, które planują inwestycje w ekologiczne rozwiązania i chcą zrozumieć, jak praktyki eko-projektowania mogą przyczynić się do ich rozwoju.
Wymagania wstępne:
-
Podstawowe zrozumienie pojęć związanych z ochroną środowiska (np. recykling, oszczędzanie energii, zanieczyszczenia).
-
Ogólne pojęcie o funkcjonowaniu organizacji i jej działów (np. produkcja, logistyka, administracja).
-
Gotowość do zdobywania nowej wiedzy i rozwijania umiejętności związanych z analizą śladu węglowego, eko-projektowaniem, GOZ i analizą cyklu życia produktu.
-
Motywacja do pracy nad własnymi kompetencjami w obszarze zrównoważonego rozwoju.
-
Kurs jest skierowany zarówno do osób początkujących, jak i tych, które już miały styczność z tematyką zrównoważonego rozwoju i analiz śladu węglowego, ale chcą usystematyzować swoją wiedzę.
-
Możliwość uczestnictwa w zaplanowanych zajęciach, stacjonarnych, jak i online.
Warunki zaliczenia kursu (44h - 42h stacjonarnie + 2h online, 6 modułów)
-
Obecność na co najmniej 80% zajęć (≥35h), zarówno stacjonarnych, jak i online.
-
Uzyskanie minimum 60% z łącznej punktacji poniższych elementów (łącznie max. 140 pkt).
Elementy oceny
-
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, zaangażowanie w dyskusje, warsztaty i ćwiczenia grupowe – max. 20 pkt (2 pkt za moduł 1, 3 pkt za moduły 2-5, 6 pkt. za moduł 6).
-
Projekt końcowy obejmujący praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności (np. analiza śladu węglowego dla wybranego produktu, sporządzenie raportu dotyczącego śladu węglowego w organizacji, opracowanie strategii GOZ dla wybranej organizacji, opracowanie koncepcji produktu zgodnie z zasadami ekoprojektu) – max. 50 pkt.
-
Prezentacja projektu indywidualnego przed komisją egzaminacyjną (ocena zgodności z wytycznymi, jakości merytorycznej i umiejętności prezentacyjnych) – max. 10 pkt.
-
Test końcowy (zakres: całość materiału z kursu; minimalny próg zaliczenia testu: 60% punktów) – max. 60 pkt., 30 pytań, max. 2 pkt. za pytanie.
Łączna liczba punktów możliwych do uzyskania: 140 pkt
Warunek zaliczenia: min. 60% (min. 84 pkt) + obecność min. 80%
Wytyczne dotyczące projektu końcowego
Projekt ma na celu pokazanie praktycznego zastosowania wiedzy zdobytej podczas kursu w formie opracowania wybranego elementu związanego z ekoprojektowaniem, analizą śladu węglowego i gospodarką o obiegu zamkniętym. – np. scenariusz zamknięcia obiegu materiałów w wybranej branży lub organizacji, strategia redukcji śladu węglowego dla wybranej organizacji, pracowanie koncepcji etykiety środowiskowej dla wybranego produktu. Projekt w formie spójnego opracowania (word, pdf.).
-
Wybór tematu i organizacji: jasne określenie zakresu projektu (np. „Raportowanie emisji i analiza śladu węglowego (Scope 1–3) w firmie logistycznej X.” lub „Analiza śladu węglowego i cyklu życia (LCA) opakowania typu karton Tetra Pak w firmie spożywczej X”, lub „Projekt ekoprojektowania linii mebli biurowych zgodnie z ISO 14006 w firmie Y” lub „Porównanie cyklu życia kubka jednorazowego PET i kubka wielorazowego ze szkła – rekomendacje ekoprojektowe” lub „Analiza podwójnej istotności w firmie X z branży Y”, „Scenariusze zamknięcia obiegu materiałów w branży tekstylnej z uwzględnieniem GOZ i LCA”, „Strategia redukcji śladu węglowego w uczelni Z – analiza scenariuszy ograniczania emisji w zakresie 1–3” Uzasadnienie wyboru tematu i jego znaczenia dla danej organizacji / sektora.
-
Cel i założenia projektu: precyzyjne określenie celu głównego i celów szczegółowych, wskazanie, jakie problemy zrównoważonego rozwoju projekt ma rozwiązać lub jakie usprawnienia wprowadzić.
-
Metodyka i narzędzia: opis metod badawczych, narzędzi i źródeł danych wykorzystywanych w projekcie, odniesienie do obowiązujących norm i przepisów (np. ISO 14040-44, ISO 14067, ISO 14064, GHG Protocol, ISO 14020, ISO 14006 i ISO/TR 14062, wymagania prawne, raporty branżowe, Ecoinvent, KOBiZE, dane organizacyjne, kalkulatory online, literatura).
-
Wyniki: opis wyników projektu, dane wejściowe (obserwacje, dokumenty wewnętrzne organizacji, opis danych wejściowych (np. masa materiałów, zużycie energii, transport, cykl życia produktu), wyniki analiz (np. obliczenia emisji, tabele, wykresy, diagramy procesów, porównania scenariuszy), identyfikacja etapów najbardziej emisyjnych i zasobożernych, benchmarki (np. porównanie z najlepszymi praktykami rynkowymi), identyfikacja problemów, ryzyk, braków (np. brak etykiet środowiskowych, duża emisja w transporcie, brak koncepcji GOZ).
-
Rekomendacje i działania: propozycje usprawnień, działań naprawczych lub nowych inicjatyw, uzasadnienie proponowanych rozwiązań (merytoryczne, ekonomiczne, środowiskowe, społeczne).
-
Podsumowanie: najważniejsze wnioski, potencjalne kierunki dalszego rozwoju / rozszerzenia projektu (np. integracja z systemem zarządzania środowiskowego, plan wdrożenia ekoprojektowania, deklaracja EPD dla wybranego produktu, przygotowanie pełnego raportu śladu węglowego/wodnego).
Kryteria oceny projektu (50 pkt):
-
Zgodność z tematyką i wytycznymi – 10 pkt
-
Jasność celu – 5 pkt
-
Poprawność metodyki – 5 pkt
-
Kompletność, spójność treści, jakość analiz i wniosków – 20 pkt
-
Innowacyjność i wartość praktyczna – 5 pkt
-
Estetyka i czytelność opracowania – 5 pkt
Wytyczne dotyczące prezentacji projektu końcowego
Czas na prezentację 10-12 minut (+3 min na pytania). Prezentacja w formie multimedialnej (PowerPoint/Canva/Prezi lub inny uzgodniony format). Zakres prezentacji:
-
Wprowadzenie – temat, cel, zakres projektu.
-
Metodyka – opis zastosowanych narzędzi i źródeł.
-
Wyniki – najważniejsze ustalenia i analizy (grafiki, diagramy, przykłady).
-
Rekomendacje – kluczowe propozycje działań.
-
Podsumowanie – najważniejsze wnioski, znaczenie projektu.
Kryteria oceny prezentacji (10 pkt):
-
Zgodność z wytycznymi (odzwierciedlenie treści projektu) – 2 pkt
-
Jasność i struktura przekazu – 2 pkt
-
Jakość wizualna (czytelność slajdów, estetyka, adekwatność grafik) – 2 pkt
-
Umiejętności prezentacyjne (kontakt z odbiorcami, płynność wypowiedzi) – 2 pkt
Odpowiedzi na pytania komisji – 2 pkt
Materiały dydaktyczne zostaną udostępnione w wersji elektronicznej na koncie uczestnika.
Program szkolenia
1.Podstawy zrównoważonego rozwoju i zielonej transformacji
2.Ekoprojektowanie i normy ISO 14006 oraz ISO/TR 14062
3.Etykiety i deklaracje środowiskowe produktów zgodnie z normami ISO 14020
4.Analiza śladu węglowego (carbon footprint)
5.Zasady i założenia gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ)
6.Analiza cyklu życia (LCA) zgodnie z normami ISO 14040
Efekty kształcenia
-Uczestnik zna i rozumie czym jest zrównoważony rozwój oraz wie czym jest Zielony Ład i pakiet legislacji fit for 55 stanowiący podstawę zielonej transformacji. Rozumie konieczność wprowadzenia zielonej transformacji.
-Uczestnik zna cechy i zasady ekoprojektowania, zna przykładowe narzędzia ekoprojektowe
-Uczestnik zna podstawowe standardy i metodyki dotyczące analizy śladu węglowego
-Uczestnik zna podstawowe zasady, strategie oraz modele biznesowe GOZ
-Uczestnik zna cechy i strukturę środowiskowej oceny cyklu życia (LCA)
-Uczestnik zna różnice pomiędzy poszczególnymi typami etykietowania środowiskowego
-Uczestnik potrafi wykonać analizę śladu węglowego dla organizacji oraz produktu zgodnie z wytycznymi norm ISO 14064:2018, ISO 14067:2018 oraz GHG Protocol
-Uczestnik ustala strategie ekoprojektowania na przykładzie wybranych produktów
-Uczestnik stosuje macierz MET oraz wykonuje proste kalkulacje eko-efektywności
-Uczestnik przeprowadza badanie LCA (wprowadzenie danych, generowanie i interpretacja wyników)
-Uczestnik rozpoznaje strategie i modele biznesowe GOZ wdrożone w przedsiębiorstwach, umie wskazać korzyści i wady z wdrażania tego typu modeli
-Uczestnik rozpoznaje przykładowe etykiety środowiskowe należące do różnych typów etykietowania
-Uczestnik jest gotów do współpracy z różnymi interesariuszami w celu wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju
-Uczestnik jest gotów do przestrzegania zasad zrównoważonej produkcji i konsumpcji w działalności
gospodarczej
-Uczestnik jest gotów do współpracy z różnymi interesariuszami w celu wdrażania modeli biznesowych GOZ w przedsiębiorstwie
-Uczestnik rozwija swoją świadomość w zakresie komunikowania oraz interpretowania informacji środowiskowej powiązanej z produktami